“Meer recruiters inzetten lost niet per definitie iets op. Wanneer er bijna niemand solliciteert valt er ook weinig te selecteren”, vertelt Marloes de Haze over de krappe arbeidsmarkt waar werving- en selectiebureau HB17 Werkt mee te maken kreeg. “De oplossing moesten we zoeken in de richting van onze online zichtbaarheid. Dat kon veel beter. Niet alleen met sterkere communicatie, maar vooral ook door de digitalisering daarvan.” In samenwerking met De Digitale Etalage, partner in strategie, film en foto, is een online campagne opgezet om meer kandidaten aan te trekken.

Matchmakers

HB17 Werkt is gespecialiseerd in werving en selectie, in en rondom Zeeland. Ze zijn de matchmakers tussen mens en werk. In dit proces is persoonlijke aandacht de drijfveer. “We vinden het belangrijk om iedere kandidaat en ondernemer persoonlijk advies te geven dat past bij hun wensen en situatie. Dat zorgt ervoor dat we niet alleen de beste match vinden, maar dat iedereen daar een loopbaan lang de vruchten van plukt”, zegt Marloes, eigenaresse van HB17 Werkt.

Krappe arbeidsmarkt

De krapte op de huidige arbeidsmarkt zorgt ervoor dat menig ondernemer zich achter de oren krabt. De vraag naar goed personeel stijgt, terwijl minder kandidaten actief op zoek zijn naar werk. Mensen veranderen minder makkelijk van baan, zeker in onzekere periodes. Meer recruiters inzetten zorgt er dan niet persé voor meer kandidaten. “Als een autodealer zijn sales achteruit ziet gaan, zet hij geen extra verkopers in de showroom, maar in plaats daarvan investeert hij in zichtbaarheid. Hetzelfde principe geldt voor de recruitment branche. De focus moet liggen op het verbeteren van het aanbod en het beter communiceren van dat aanbod naar de doelgroep, zowel offline als online. Omdat het overgrote gedeelte van de klantreis tegenwoordig gedigitaliseerd is, valt de échte verbeterslag te behalen op het gebied van online marketing.”

“Als een autoverkoper zijn sales achteruit ziet gaan, zet hij geen extra verkopers in de showroom, maar investeert hij in zichtbaarheid. Hetzelfde principe geldt voor de recruitment branche.”
Marloes de Haze

Een loopbaan lang werkgeluk

Marloes besefte dat de kracht van haar bedrijf beter gecommuniceerd moest worden om nieuwe sollicitanten te trekken. Om de toegevoegde waarde voor de klant te bepalen, moest ze terug naar de essentie van HB17 Werkt: “Een loopbaan lang werkgeluk”. Dit betekent dat HB17 kandidaten begeleidt in de stappen die zij zetten in hun loopbaan: vandaag, morgen en in de jaren die volgen. Om deze toegevoegde waarde krachtig te communiceren, is een campagne ontwikkeld met meerdere video’s.

De kracht van film

Een foto zegt meer dan duizend woorden, maar een video zegt meer dan duizend foto’s. Video is sterk medium voor het vertellen van verhalen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat video het glansrijk wint van tekst als het gaat om effectiviteit. De reden? Video wordt niet alleen zo’n 60.000 keer sneller verwerkt in de hersenen, maar het heeft ook een positieve invloed op de aandacht, het begrip, de voorkeur én het geheugen van de kijker. Het is dan ook niet verrassend dat veel merken tegenwoordig video’s inzetten in hun online campagnes, en met resultaat. Van de merken die video’s delen op sociale media, haalt maar liefst 93% een nieuwe klant binnen.

Een sales functie die perfect past

Naast de kracht van film, werd ook de kracht van storytelling ingezet voor HB17. Verhalen blijven 22 keer beter hangen dan feiten, blijkt uit onderzoek van psycholoog Jerome Bruner. Daarom bestaat de HB17 videoreeks uit verhalen van echte kandidaten. Eén van die verhalen komt van Virgil Greeve, die begeleid werd in het vinden van een sales functie die hem op het lijf geschreven is. “Ik vroeg me af of ik bij het bedrijf wilde blijven waar ik werkte. Bij HB17 was ik al bekend en vanaf dat ze mij belden met een interessante vacature is het snel gegaan. Ik heb nu een nieuwe functie bij een bedrijf dat echt bij mij past”. Met dit persoonlijke verhaal wordt de kijker geboeid, waardoor er een positieve associatie met HB17 ontstaat.

Specialisten

Als ondernemer is het belangrijk om te beseffen waar jouw kracht ligt, en waarvoor je beter de krachten kunt bundelen. HB17 is de specialist in het realiseren van een loopbaan lang werkgeluk, maar ze hebben niet de specialistische kennis en kunde in huis om deze boodschap online te communiceren. “Om dit krachtig te kunnen doen, hebben wij op onze beurt de hulp van een expert ingeroepen. De Digitale Etalage, onze partner in strategie, film en foto, heeft de ontwikkeling van onze online campagne volledig verzorgd. Met behulp van hun expertise, zijn we tot dit geweldige resultaat gekomen.”