Ik was onder de indruk. Dit was niet zomaar een boekenwinkel, maar een culturele, publieke plek waar van alles gebeurde”, legt Jan zijn eerste indruk van De Drvkkery uit. Toen Jan hoorde dat de winkel te koop stond, telde hij één en één bij elkaar op. “Ik was al uitgever, dus dat was mijn link met de boekenwereld. Tegelijkertijd speelt hier ook die publieke rol waar ik vanuit mijn werk als dominee ervaring mee had. Het gaat hier dan wel om een commercieel bedrijf, maar mensen ervaren De Drvkkery vooral ook als tweede, culturele huiskamer. Dat gaf voor mij de doorslag.”

Verrijking

Jan wil namelijk veel meer doen dan boeken verkopen. “Het gaat me niet zozeer om het over de toonbank schuiven van boeken, maar om een stimulerende rol te spelen in het delen van de verhalen van de auteurs en musici. Voor mij zijn die verhalen namelijk altijd al heel belangrijk geweest. Mijn leven had er anders uitgezien zonder de inzichten en ontspanning ervan. Die verrijking gun ik iedereen. Ik zie het dan ook als een bredere culturele missie om de verhalen naar mensen toe te brengen zodat erover gesproken wordt en ze hun werk kunnen doen. Om die reden interview ik ook veel auteurs en musici zodat ze kunnen vertellen waar hun boek of muziek over gaat en er zo mensen mee kunnen inspireren.”

Onmogelijk om alles te weten

Als nieuwbakken eigenaars gingen Jan en zijn vrouw in 2018 eerst stage lopen bij alle afdelingen binnen hun bedrijf. Alles wilde ze weten. “Onze eerste missie was continuïteit. Je moet niet ergens binnenwandelen en meteen van alles gaan veranderen. Je moet eerst goed kijken en luisteren en je alles eigen maken. Ik kwam er echter al gauw achter dat dat onbegonnen werk was. In een bedrijf zo veelzijdig als dit kun je onmogelijk alles weten. Hooguit van alles een beetje. Het zijn de medewerkers, die door hun jarenlange ervaring specialist zijn geworden, waar je op moet vertrouwen. Dat geldt voor de boekenverkopers, cateringmedewerkers, ICT-ers en ga zo maar door.”

‘We zijn en blijven vooral een verblijfswinkel’
Jan de Vlieger

ICT is één van de eerste onderdelen binnen De Drvkkery waar Jan mee aan de slag ging. “De website was verouderd. Hij bood bijvoorbeeld te weinig mogelijkheden voor betalen en retourneren. We vonden het belangrijk om daarin te innoveren en investeren. Niet dat we de wedstrijd wilden winnen tegen de grote webshops. Dat lukt je toch nooit. Wij zijn en blijven vooral een verblijfswinkel, geen magazijn. Online webshops zijn een heel andere tak van sport. Maar we wilden wel een geduchte speler zijn en met onze webshop toegevoegde waarde leveren. Bovendien kunnen we via onze website en sociale mediakanalen laten zien wat we allemaal in onze winkel doen. Het is als het ware een extra etalage en visitekaartje naar buiten toe.”

‘Je doet iets goed, of je doet het niet’

 

 

Die etalage en dat visitekaartje zien er opmerkelijk goed uit. “Je doet iets goed, of je doet het niet. Dat is ons credo in de winkel en dus ook online. We hebben het hier intern heel goed doorgesproken en een strategie ontwikkeld voor de verschillende kanalen. Zo hebben we andere volgers op facebook dan op Instagram en weer een andere doelgroep leest onze nieuwsbrief. Hier stemmen we onze communicatie op af.”

Online verkoop vertienvoudigd

“Onze eigen mensen zorgen nu voor de redactie en techniek van onze digitale kanalen. Zo wordt ons Instagramaccount bijgehouden door een medewerker uit de winkel. Die weet precies wat er speelt en kan hier heel leuk over communiceren. Zo’n drie á vier keer per week gaat er een post uit en inmiddels hebben we het beste Istagramaccount van alle boekenhandels in Nederland. Verder werken we ook samen met Urban Heroes, een lokaal internetbureau dat voor ons continu de Google Ads aanpast. We doen dus grote inspanningen om het goed te doen en dat werpt zijn vruchten af. Onze online verkoop is inmiddels vertienvoudigd.”

Blijven communiceren

Een extra duwtje in de rug van die online verkoop was natuurlijk corona. “We waren echt vlak voor de lockdown klaar met onze nieuwe digitale middelen. Dat kwam dus ineens heel goed van pas. Maar sowieso denk ik dat je het als boekenwinkel lastig krijgt wanneer je niet in de online wereld actief bent. Dat geldt volgens mij voor alle winkels en bedrijven. Je moet echt je best doen om te blijven communiceren met klanten en geïnteresseerden. Er zijn nog zoveel andere dingen die hun aandacht trekken. Je moet dus proactief zijn en opvallen. Het mooie is dat wij opvallen met de passie van onze medewerkers. Zij zijn met zoveel liefde met hun vak bezig, dat werkt aanstekelijk.”

Achter de schermen

Niet alleen naar buiten toe, maar ook achter de schermen worden er bij de Drvkkery stappen in digitalisatie gezet. “We waren ooit de eerste geautomatiseerde boekenhandel van Nederland waarbij het hele in- en verkoopproces geregistreerd werd. Sindsdien zijn we permanent aan het aanpassen en verbeteren. De hele logistieke stroom is nu geautomatiseerd, tot track & trace aan toe. En hier zullen ook wel weer nieuwe innovaties op volgen. Het is belangrijk om continu mee te bewegen in deze ontwikkelingen.”

Online is een belangrijke aanvulling

“Maar nog belangrijker is dat je vooral een mooie winkel blijft”, gaat Jan meteen verder. “Het concept van De Drvkkery staat als al twintig jaar als een huis. We hebben mensen veel te bieden: boeken, horeca, evenementen, exposities, toeristeninfo, muziek en spellen. Onze muziekafdeling hebben we onlangs aangepast en we breiden momenteel onze spellenafdeling uit. Dat zijn allemaal kleine aanpassingen om bij de tijd te blijven en toegevoegde waarde te bieden. Want onze winkel en het echte contact met de mensen, daar draait het allemaal om. Daar ligt onze passie. Online is een belangrijke aanvulling. Het is een manier om zo goed mogelijk aan de buitenwereld te laten zien wat je doet. Die mogelijkheid moet je zo goed mogelijk benutten.”