Je kunt mensen over jouw bedrijf, producten en diensten informeren via tekst, foto’s en filmpjes op je website en socials. Maar creëer je daarmee echt de interactieve beleving die ze ook zouden hebben als ze in jouw winkel, horecazaak of organisatie rondlopen? Nog niet. Tenzij…

Beleving door digitalisering

Wat als jouw potentiële doelgroep nou eens wél digitaal bij je kon binnenstappen en rondlopen? En wat als mensen op hun route door jouw bedrijf wel interactief informatie konden opvragen en bekijken? Dan wordt informatie ineens beleving.

Het begin

Dat is precies wat Bianca Runge van Virtual Tour Specialist wil bereiken: beleving. “Ik heb een achtergrond als beeldend kunstenaar en zocht vanuit die rol graag de interactie met mijn publiek op. Ik wilde ze een bijzondere beleving meegeven en inspireren. Zo kwam ik op het idee om op festivals toffe groepsfoto’s met een 360o camera te maken. Van daaruit ontdekte ik nog veel meer creatieve mogelijkheden en zo is Virtual Tour Specialist ontstaan.”

Meer dan 360o foto

Bianca maakt 360o foto’s van een of meer plekken in een organisatie en combineert deze met interactieve tools. “Iedereen kent 360o foto’s wel. Vooral in de woningverkoop wordt er al veel mee gewerkt. Maar mijn virtual tours gaan verder dan dat. Een bezoeker kan niet alleen praktisch rondkijken, maar ook onderweg ook op hotspots klikken die hem of haar aanspreken. Zo wordt de virtual tour echt een beleving.”

Hotspots

Hotspots…? “Hotspots kunnen van alles zijn. Een foto(slider), een pop-up met extra informatie, een video, een review, een suggestie, een inspirerende quote, contactgegevens. Alles wat je als bedrijf al aan communicatie-uitingen hebt, kan ik in de virtual tour verwerken. En mis je nog communicatie-uitingen, dan zorg ik via mijn netwerk van gespecialiseerde foto- en videografen, tekstschrijvers en andere communicatieprofessionals, dat ze er komen.”

Dockwize bijvoorbeeld

Voor Dockwize maakte Bianca een virtuele tour door de vergaderfaciliteiten. Terwijl je van ruimte naar ruimte ‘wandelt’ proef je de sfeer en kom je alle informatie tegen die je nodig hebt. Met de 360o foto’s bekijk je de volledige ruimte en met de hotspots kun je extra foto’s bekijken, verschillende vergaderopstellingen zien en over de faciliteiten lezen.

Online opvallen

Virtual tours zijn echter niet alleen geschikt voor organisaties die bezoekers door hun winkel of pand willen leiden, toch? “Virtual tours zijn geschikt voor iedereen die online wil opvallen en het verschil wil maken. Het gaat niet zozeer om de foto zelf, maar om de beleving eromheen. Virtual tours zijn dus vooral geschikt voor iedereen die een doelgroep wil informeren en inspireren. Dat dit steeds lastiger wordt, zie je heel goed bij jongeren. Daarbij moet je echt niet meer aankomen met een statische website. Maar ook ouderen zijn snel verveeld. Beleving speelt een steeds grotere rol, overal en bij iedereen.”

Vertel je verhaal!

In plaats van sec informatie delen, ligt de nadruk bij virtual tours met name op het vertellen van het verhaal van de organisatie. “We helpen verhalen op een opvallende, creatieve en aansprekende manier te vertellen. Het maakt niet uit of dat nou het verhaal van een commercieel bedrijf, een school, een (culturele) instelling of een politieke partij is. Het gaat erom dat je op een opvallende manier online interactie met jouw doelgroep krijgt. Daar zijn virtual tours echt het ideale middel voor. Waar het je met jouw website niet lukt om de aandacht van jouw doelgroep te krijgen, lukt dat met zo’n virtuele tour wel. Als je die aandacht eenmaal hebt, kun je kansen optimaal benutten.”