Je kunt je vak uitoefenen zoals je het op de opleiding hebt geleerd, punt. Óf je probeert innovaties door te voeren om jouw beroep en de toegevoegde waarde voor je klanten naar een hoger niveau te tillen. Janine Davidse kiest duidelijk voor het laatste.

Janine is oefentherapeut en behandelt mensen met langdurige bewegingsklachten. “Samen met de patiënt ga ik op zoek naar de oorzaak van de klachten. Zodra die gevonden is, ga ik over tot behandeling. Maar alleen behandeling is niet voldoende. De patiënt moet thuis ook zelf aan de slag. Door ervaring ben ik er echter achter gekomen dat het meegeven van oefeningen niet genoeg is. De grootste uitdaging in oefentherapie is namelijk gedragsverandering bij de patiënt, om diegene gemotiveerd te krijgen om dingen aan te passen in zijn dagelijkse leven.”

Hoe dan?

Maar hoe doe je dat op afstand? Met die vraag worstelde Janine en ze sprak hierover met Arend Roos van ROOS health. “Arend maakt digitale tools voor de zorg. Samen zijn we een onderzoek gestart om te kijken welke onderdelen van oefentherapie zich lenen voor digitalisering. Eén daarvan bleek de intake te zijn.”

Begrijpen hoe het werkt, helpt bij herstel

Wat tijdens het onderzoek opviel, was dat de motivatie en het herstel van patiënten bevorderd worden door kennis. Hoe beter patiënten begrijpen wat de pijn veroorzaakt en hoe hun lichaam werkt, wat de therapeut eraan kan doen én wat ze zelf moeten doen, hoe meer impact de behandeling heeft.

App voor intake

“Die kennis breng je echter niet even over via een informatiefolder. Dat komt niet aan, dat herken ik ook bij mezelf”, legt Janine uit. “Wat ik altijd doe, is me inleven in wat de patiënt nodig heeft. In dit geval is dat visualisatie. Dus wilden we een app ontwikkelen waarbij iemand voorafgaand aan de therapie via korte vragen, plaatjes en filmpjes meer te weten komt over zijn klacht, wat er in zijn lichaam gebeurt, wat de therapie inhoudt en welke rol hij daar zelf in speelt.”

Prototype

Arend was onder de indruk van Janine: “Janine is een van de zeldzame mensen in de zorg die het vermogen heeft om echt te begrijpen wat een patiënt nodig heeft. En mijn programmeur Jacob weet dat vervolgens goed te vertalen naar een digitale tool.” Dat kost echter wel veel tijd en dus geld, wist ook Janine. “Zo’n investering doe je niet zomaar, maar met de voucher van Digitaal Doen Zeeland waren we in staat een mooi prototype te ontwikkelen.”

Dat prototype is inmiddels getest. Janine: “De reacties zijn heel positief. Patiënten vinden het verhelderen en vernieuwend.” En Arend: “Ook experts zijn enthousiast. Ik liet een slaapexpert de intake via de app doorlopen. ‘Dit zou iedereen met slaapproblemen moeten zien!’, was zijn reactie.”

We gaan door!

Janine en Arend zijn nu niet meer te stoppen. Ze zitten nog boordevol ambitie om de app verder door te ontwikkelen en niet alleen inzetbaar te maken voor, maar ook tijdens behandeltrajecten. Arend: “De voucher was het vlammetje dat ons lont heeft ontstoken. Het heeft ons idee in een versnelling gebracht en nu gaan we ermee door. Dat is zeker!”

Ook digitaliseren?

Digitaal Doen Zeeland helpt je graag verder!

Digitaal Doen Zeeland is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van Provincie Zeeland.