Een kleine drie jaar geleden lanceerde Thomas Siahaya de website en app Lekkerder bij de Boer, het platform dat boeren en burgers bij elkaar brengt voor directe aankoop van verse producten bij lokale boerderijwinkels. Sindsdien ontwikkelt hij het platform in rap tempo door. Een volgende stap heeft hij nu mede dankzij de Digital Business Implementation Voucher versneld kunnen zetten.

Lekkerder bij de Boer is al een startup van formaat. Het is de nummer 1 app voor boerderijwinkels met meer dan 125.000 downloads, meer dan 150.000 bezoekers per maand en bijna 2.000 aangesloten boeren. Tot nu toe bood Thomas dit allemaal gratis aan. “Maar je moet er natuurlijk uiteindelijk een verdienmodel aan gaan koppelen want onze schoorsteen moet ook roken. Ik zeg ‘onze’, want sinds begin dit jaar heb ik twee compagnons en is er een BV opgericht. Dit brengt Lekkerder in een versnelling.”

Bol.com voor boerderijwinkels

Samen hadden ze als verdienmodel een abonnementsvorm gekozen. “Van onze online marktplaats wilden we een soort bol.com voor boerderijwinkels maken. Een plek waar boeren hun producten, aanbiedingen en bezorgmogelijkheden op konden plaatsen en waar consumenten direct konden bestellen en afrekenen. Boeren hadden dan qua abonnement kunnen kiezen uit pakketten met een x aantal te plaatsen producten en aanbiedingen en een bepaalde mate van exposure.”

Geld nodig

Dit alles verwerken in het bestaande platform kost tijd en geld. “En die zijn schaars bij een startup. Dat kan soms best spannend zijn, maar gelukkig heb ik tot nu toe al veel hulp gehad van organisaties als ZigZag, Rabobank, Provincie Zeeland, Dockwize, Impuls Zeeland, onderwijsinstanties en agrarische ondernemersorganisaties. Hierbij ging het niet alleen om bijdragen in geld, maar ook in kennis en netwerk, minstens zo waardevol. Maar goed, voor het programmeren en lanceren van de online marktplaats en het verdienmodel was dus ook geld nodig. Dankzij de Digital Business Implementation Voucher van Digitaal Doen Zeeland konden we nu al met deze stappen aan de slag.”

Soft launch

Na de programmering werd gekozen voor een soft launch van de abonnementen. “We hadden vooraf de keuze van het verdienmodel al gevalideerd, maar je wil alsnog kijken of het echt aanslaat. Begrijpen mensen hoe het werkt? Zitten er geen kinderziektes in? Zijn boeren ook echt bereid een abonnement af te nemen? Dit viel eerlijk gezegd wel wat tegen. Daarom zijn we opnieuw het gesprek met boeren aangegaan. Dit keer via rondetafelgesprekken en vervolgens via een korte online enquête bij een grote groep boeren.”

Heroverweging

Dat zorgde voor een bommetje. “Er werd best geschokt gereageerd, vooral door kleine boeren met kleine marges. Het heeft ons het abonnementsmodel doen heroverwegen. In het begin van Lekkerder had ik de nobele gedachte: iedere boer betaalt hetzelfde, ongeacht de verkoop. Lekkerder moet niet gezien worden als een schakel in de keten. Maar als blijkt dat het abonnementsgeld voor sommigen te zwaar weegt, dan is gratis plaatsing met een commissie over de verkoop toch een redelijk verdienmodel.

Verdienmodellen

“Consumenten waarderen ook wat wij doen, zo blijkt uit de vele donaties die wij dagelijks mogen ontvangen. Daarnaast brengt advertising en de verkoop van merchandise zoals vlaggen -zo gaaf om die bij boeren langs de weg te zien hangen- geld in het laatje. Op die manier kunnen we de kosten voor aansluiting van de boer minimaliseren en toch het platform financieel gezond maken en houden.”

Trots en vertrouwen

Nog genoeg te ontwikkelen dus, voor Thomas en zijn team. “Maar we zijn weer een belangrijke stap en waardevolle inzichten verder. Door de Rabobank worden wij gezien als een van de koplopers in het bevorderen van de korte keten. En we merken ook zelf dat Lekkerder hierin een steeds belangrijkere en bekendere speler wordt en dat we gewaardeerd worden door boer en consument. Dat geeft mij een gevoel van trots en vertrouwen in de toekomst. We zijn klaar voor de toekomst waar kopen bij de boer de normaalste zaak van Nederland is.”

Voucher aanvragen

Wil jij een voucher aanvragen voor jouw digitaliseringsproject? Ben je benieuwd of jouw project in aanmerking komt? Of wil je meer weten over de criteria? Neem dan contact met ons op!

Bel of WhatsApp via +31(0)639398464 of stuur een mail naar info@digitaaldoenzeeland.nl

Digitaal Doen Zeeland is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van Provincie Zeeland.