Je herkent het misschien wel. Je wilt iets kopen en zou dat het liefst bij een lokale winkel doen. Maar je weet niet zeker of en bij wie je dat item kunt vinden. Dan voor het gemak toch maar online bestellen bij een grote (inter)nationale webshop? “Zonde!”, vond Dennis Castel van reclamebureau ZeeuwsOnline. Met een zetje in de rug van de Digital Business Implementation Voucher onderzocht hij een oplossing.

Het was coronatijd. Veel retailers worstelden met de lockdown. “Retailers moesten nu ineens online zichtbaar zijn. Toen viel pas op hoeveel retailers slecht gedigitaliseerd waren”, begint Dennis. “Zo kwam ik op het idee van ‘Warenhuis Zeeland’. Dat is soort webshop voor alle lokale winkeliers en consumenten in Zeeland. Het is geen nieuw idee, in diverse steden zoals Groningen bestond het al, maar provinciebreed was het wel nieuw.”

Businesscase

Eerst maar eens kijken of het realiseerbaar is. “Voor de techniek en ervaringen zochten we de samenwerking op met Groningen. Dat zat dus wel goed. De realiseerbaarheid was vooral afhankelijk van het aantal retailers dat wilde meedoen.”

Minder risico dankzij voucher

De bouw van zo’n platform en de campagnes om het idee te introduceren bij ruim vierduizend Zeeuwse retailers kost wel een flinke duit. “Op het moment dat we daar tegenaan liepen, wees Kitty van Aken van Dockwize ons op de mogelijkheid van de Digital Business Implementation Voucher. Dankzij die voucher konden we in ieder geval met een kleiner risico van start en de opstart ook voor de retailers kosteloos houden.”

Campagnes: appeltje, eitje

Spoiler alert: uiteindelijk is het platform er niet gekomen. Aan de campagnes lag het niet. Bij ZeeuwsOnline weten ze wel hoe ze die moeten draaien. “Dat is voor ons gesneden koek, we doen dit dagelijks. We hebben een 360 graden marketingplan opgezet en lieten van ons horen via socials, een website, brochures en mailings met uitleg en animaties over wat het platform is en doet. Daar lag dus de moeilijkheidsvraag niet.”

Momentum

Waar dan wel? “Bij het overtuigen van de Zeeuwse retailer. Inmiddels was de lockdown en daarmee het momentum voorbij. De noodzaak voor retailers om extra online zichtbaar te zijn was veel kleiner geworden. Het is ons uiteindelijk niet gelukt om een voldoende grote groep retailers met een voldoende gevarieerd aanbod te vinden om dit project van de grond te krijgen.”

‘Ik geloof er nog steeds in’

“Toch ben ik heel blij dat we dit gedaan hebben”, gaat Dennis enthousiast verder. “We zijn als ZeeuwsOnline namelijk wel heel zichtbaar geweest en hebben daardoor veel nieuwe klanten gekregen. Het voelt dan ook niet alsof het project is mislukt. We hebben er leuke opdrachten aan overgehouden en weet je, als zich morgen toch 100 retailers melden voor het platform, zou ik er nog steeds meer doorgaan. Ik geloof er namelijk nog wel in.”

Probeer het!

“Wat onze ervaring anderen in ieder geval kan leren is: vraag hulp. Dankzij Digitaal Doen Zeeland hebben wij in ieder geval de kans gehad om dit idee te onderzoeken. Zonder de voucher was dat er misschien niet eens van gekomen. En hadden we het juiste momentum gehad, dan was dit artikel over het enorme succes gegaan. Dus probeer het! Het levert je altijd iets op.”

Digitaal Doen Zeeland is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van Provincie Zeeland.